De Nederlandse fietspaden worden steeds voller. Naast fietsers en brommers treffen we de laatste jaren ook elektrische fietsen (e-bikes) aan. De populariteit van de elektrische fiets is in korte tijd flink gestegen. Alleen al in het jaar 2020 werden een half miljoen nieuwe exemplaren verkocht. Helaas is er ook een keerzijde aan de populariteit van deze nieuwkomer op de fietspaden. Want niet alleen het aantal gebruikers groeit, het aantal nieuwe verkeersslachtoffers groeit mee.
Volgens artikel 185 van de Wegenverkeerswet is een fietser een zwakke en kwetsbare verkeersdeelnemer en geniet die daarom extra bescherming. Deze extra bescherming houdt in dat een fietser standaard 50% van de schade vergoed krijgt wanneer hij betrokken raakt bij een verkeersongeluk. Zelfs indien de fietser zelf (gedeeltelijk) schuldig is aan het ontstaan van het ongeluk. Voor deze standaardregel geldt een uitzondering indien er sprake is van opzet of aan opzet grenzende roekeloosheid, óf als de bestuurder van het motorvoertuig overmacht kan aantonen. Dit wordt in de praktijk echter zelden toegekend.
De elektrische fiets:
Zwakke verkeersdeelnemer of gemotoriseerd voertuig?
Bent u als gebruiker van een elektrische fiets een zwakke verkeersdeelnemer en dus niet aansprakelijk voor de gevolgen van een verkeersongeluk? Dat is nog maar zeer de vraag. De Wegenverkeerswet maakt namelijk een duidelijk onderscheid tussen twee soorten elektrische fietsen: de pedelec en de e-bike. Een pedelec geeft alleen trapondersteuning tijdens het trappen, terwijl de e-bike volledig elektrisch is, waardoor u dus niet per se hoeft te trappen. Daarnaast wordt bij beide soorten ook nog eens onderscheid gemaakt aan de hand van de maximale rijsnelheid.
Dat wil zeggen
De pedelec met trapondersteuning tot 25 km/uur valt als enige van de elektrische fietsen onder de gewone fietsen en geniet daarom ook de extra bescherming van de Wegenverkeerswet. Alle overige soorten elektrische fietsen vallen onder de snorfiets- of bromfietscategorie en worden daarom voor de wet behandeld als zijnde gemotoriseerd. Dit betekent in de praktijk dat de bestuurders in verkeerssituaties wel kwetsbaar zijn, maar niet worden gezien als zwakke verkeersdeelnemers. Voor iedere bestuurder van een gemotoriseerd voertuig gelden bovendien aanvullende verkeersregels, zoals het dragen van een helm en het afsluiten van een WAM-verzekering.
Voordat u gaat fietsen
Vanwege bovenvermeld wettelijk onderscheid, is het van groot belang om – voordat u de weg opgaat – uit te zoeken welke regels gelden voor de soort elektrische fiets die u bezit. Een ongeluk en letselschade zitten namelijk in een klein hoekje. En hoewel wij u in dat geval graag helpen, geven we de voorkeur aan het voorkomen van een ongeval.
Wij bieden kosteloze juridische hulp
De advocaten en juristen van Letseldirect adviseren u graag over uw rechten en verplichtingen als gebruiker van een elektrische fiets. Neem hiervoor kosteloos en vrijblijvend contact met ons op.